Svensker bombarderes av reklamkampanjer med hvite kvinner og svarte menn – kritikk avfeies som ekstremisme

Sverige opplever en bølge av reklamekampanjer som fremmer forhold mellom hvite kvinner og svarte menn. Iscenesettelsen vekker sterke reaksjoner, som i tilfellet med isprodusenten Sia Glass sin nye sommerkampanje.

Sverige opplever en økning i reklamekampanjer som fremmer forhold mellom hvite kvinner og svarte menn. Et eksempel på dette er Sia Glass sin sommerkampanje, som har fått stor oppmerksomhet i Sverige. Bildene i kampanjen viser en svart mann, en blond kvinne og deres barn, noe som har ført til kraftige reaksjoner på sosiale medier. Kritikere mener at reklamen er et uttrykk for en woke-agenda.

Stefan Carlsson, administrerende direktør i Sia Glass, har svart på kritikken: – De får gjerne boikotte, sier han til lokalavisen Hallands Nyheter, og kaller kritikerne for ekstremister. – Hvis vi har forbrukere som ikke synes dette er greit, så tror jeg vi kan være uten de forbrukerne.

Les også:  Hvorfor omtaler Rabulisten biologiske menn som menn?

Carlsson mener at kampanjen gjenspeiler den virkeligheten vi ser i dagens Sverige, et land som består av både svensker, innvandrere og andre generasjoners innvandrere som målgrupper: – Vi står for likhet og sosial bærekraft. Det er grunnideen i hele virksomheten.

Forskning: Hvite kvinner og svarte menn er overrepresenterte i «intime» annonser

En empirisk studie fra 2024 dokumenterte at i reklamer som viser par med ulik etnisitet, er kombinasjonen hvit kvinne og svart mann overrepresentert. Forskningen analyserte 208 magasinannonser i Canada mellom 2021 og 2024 avdekket at 83 prosent av reklameparene med forskjellige etnisiteter hadde en hvit kvinne som partner. Fem av de tolv parene i studien besto av en svart mann og en hvit kvinne.

Les også:  EU finansierer omskrivingen av historien i multikulturalismens navn: «Europeisk Koran»

En amerikansk professor, Jason Johnson, nevnte i et intervju med Voice of America at hele 70 prosent av reklamekampanjer som viser par med ulik etnisitet, har en hvit kvinne og en svart mann som partner.

Samtidig har flere land valgt å ta skritt for å beskytte sin egen kultur og redusere utenlandsk påvirkning i reklamebransjen. I Nigeria ble det 1. oktober 2022 innført et totalt forbud mot hvite personer i reklamer, et tiltak som også hadde som mål å styrke lokale talenter i bransjen. Steve Babaeko, leder for Nigerian Association of Advertising Agencies, kommenterte dette: – For 10 til 20 år siden ville jeg sagt at reklamene var omtrent 50-50 mellom utenlandske og lokale ansikter, og alle oppleserne hadde britisk aksent.

Les også:  Sør-Afrika: Graven til boergeneralen Koos de la Rey vandalisiert

Han la til: – Jeg tror loven bare henger etter den nasjonale følelsen. Folk sier: Vi er rundt 200 millioner mennesker. Mener dere på alvor at dere ikke kan finne lokale modeller til denne reklamen?

Rabulisten.no

Om skribenten: Redaksjonen

Nyhetsssaker, lederartikler og redaksjonelle kommentarer skrevet av redaksjonen i Rabulisten.

Aktuelt nå