Varg Vikernes lanserer KI-albumet «Reconquest»

Varg Vikernes har lansert et nytt musikkprosjekt laget med kunstig intelligens. Under navnet Hyperborea Rising har Burzum-skaperen gitt ut albumet Reconquest, laget med KI-verktøyet Suno og ment som lydspor til hans eget rollespill med samme navn. Vikernes sier han ikke vil bruke KI i Burzum, men beskriver teknologien som et naturlig verktøy for kunstnerisk utforskning og svarer skarpt til dem som mener det ødelegger musikkens sjel.

Den norske musikeren Varg Vikernes, kjent som mannen bak Burzum, har lansert et nytt prosjekt på Youtube og Spotify der kunstig intelligens står i sentrum. Under navnet Hyperborea Rising har Vikernes laget albumet Reconquest ved hjelp av KI-verktøyet Suno.

I en video der han annonserer utgivelsen, forklarer Vikernes at han ikke vil bruke KI i Burzum, men at verktøyet kun skal brukes i Hyperborea Rising. Albumet er laget som bakgrunnsmusikk til rollespillet ReconQuest, som Vikernes selv lanserte i 2024.

Albumet består av tolv spor:
Ghost Helm, Blood Memories, Hyperborea Rising, Men amongst the Ruins, Reclamation, Procession, Reappearance of the Elves, Freyja from the Lake, Mountains in the Mist, Shadows over the Hollow, Yourself to Yourself og The Returning Sun.

Et lydspor til rollespillet ReconQuest

«ReconQuest» er utgitt i to versjoner: «Basic Rules» fra 2024 og «Expert Rules» fra 2025. I produktbeskrivelsen av rollespillet står det:

«Returner til ditt forfedres hjemland! Spill som en dverg, alv, halving eller menneske, mann eller kvinne, og ta tilbake det tapte Thulê (Hyperborea) fra monstrøse okkupanter, villmenn og eldgamle redsler! Overlev, blomstre og gjenreis ditt forfedres land! Gjenerobre de områdene dine fjerne forfedre en gang eide!»

Videre heter det at spillet er enkelt og morsomt å lære og kan spilles både med flere spillere og med bare to. Systemet har mekaniske forskjeller mellom kjønn og raser, og hver rolle har sine egne styrker, svakheter og formål.

Les også:  Dagen refser Vårt Land: – Brunbeiser og utleverer sårbar kilde

Reaksjoner fra publikum

På X (tidligere Twitter) skriver Vikernes:

«Til alle som nå er ‘skuffet’: Jeg fikk de samme reaksjonene da jeg startet Burzum i 1991. ‘Å, spiller du enkle riff?’ ‘Bruker du synth?’ ‘Det høres ikke ut som Death Metal’. Dette er grunnen til at folk som MEG lykkes… beklager.»

I kommentarfeltet på YouTube får han både støtte og spørsmål. En bruker skriver:

«Når KI-Varg høres bedre ut enn all moderne popmusikk.»

En annen spøker:

«Hvem er denne Varg? Hva har du gjort med den gamle Varg, haha.»

Vikernes svarer:

«Den gamle Varg var en pioner i 1991, som begynte å bruke synth på metalalbum da det var et stort ‘nei nei’ å gjøre det.»

Flere lyttere roser musikken:

«Jeg har nettopp hørt gjennom den, og den er overraskende god. Det låter litt som ‘Dead Can Dance’ enkelte steder.»

«Jeg spiller akkurat nå Ultima 7 med dette lydsporet, og det passer perfekt. Takk, Varg.»

«Jeg liker det. Et utmerket soundtrack til ReconQuest.»

En annen kommenterer:

«Jeg har ingen respekt for KI-kunst eller -musikk, men jeg har respekt for at du er ærlig om at det er laget med KI og ikke later som det ikke er det.»

Vikernes svarer:

«Du kan være SIKKER på at ALLE musikere vil bruke KI i framtiden, men bare noen få vil si det. De som mest åpent er ‘anti-KI’, vil være de som bruker det mest. Uten å fortelle oss det, selvfølgelig.»

En annen spør:

«Hvor mye må du egentlig samhandle med det? Når går det fra at ‘du lager musikk med KI’ til at ‘KI lager musikk for deg’?»

Vikernes svarer:

«Hvem bryr seg? Hvis du kan lage god musikk med det, hva er problemet? Vil du at jeg skal UNNGÅ å lage god musikk, bare fordi jeg gjør det med hjelp av KI? Hvorfor?»

Flere uttrykker fascinasjon over prosjektet:

«Ganske sprøtt hvor mange som hater KI.»

Vikernes svarer:

«Det vil alltid finnes en gruppe mentalt svake mennesker som hater alt som er NYTT, uansett hva det er. De er ute av stand til å tilpasse seg. Verden tilhører de innovative, kreative og smarte.»

En annen bruker spør nysgjerrig:

«Jeg er litt nysgjerrig. Hvor detaljerte var promptene dine, for eksempel, spesifiserte du hvilke instrumenter den skulle bruke, og hvilken KI brukte du? Reconquest er albumtittelen?»

Vikernes svarer:

«Promptene er veldig spesifikke, og du må gjennom mye prøving og feiling før du får det du vil ha. Jeg brukte Suno. Ja, Reconquest er albumtittelen.»

Andre beskriver hvordan musikken passer inn i hverdagen:

«Jeg spiller det nå. Det er en regntung dag på den lille gården min, og skjønnheten og stemningen i dette albumet forsterker atmosfæren. Takk.»

En annen kommenterer:

«Had­de ikke sett den komme. Ganske bra så langt. Fungerer som tiltenkt. Høres ut som noe du kunne ha komponert, men fått andre til å spille inn. Ikke like bra som analog Burzum, da.»

En ny form for eksperimentering

X får Vikernes også spørsmål fra en bruker som skriver:

«Ikke ment som kritikk, men jeg er nysgjerrig. Jeg har brukt KI til å lage kunst fordi jeg mangler talent til å tegne, men du har stor musikalsk evne, så hvorfor bruke KI?»

Vikernes svarer:

«Det er et flott verktøy. Som synthesizeren er. Forresten, tilbake i 1991 klaget folk over at jeg brukte synth på et metalalbum.»

En annen kommenterer kritisk:

«Du kan ‘lage’ musikk med KI hvis du vil, jeg bryr meg ikke. Jeg bare synes det er trist at verden får mer KI-søppel enn din ekte musikk laget med fantasi. Du lager egentlig ingenting. KI er ikke et instrument. Det er et sjelløst verktøy.»

Vikernes svarer:

«Musikken jeg laget med KI ble laget med min fantasi. En gitar er også et sjelløst verktøy.»

Flere roser prosjektet som et mulig lydspor til større prosjekter:

«Dette er fantastisk. Det kunne vært lydsporet til en norrøn-inspirert TV-serie eller et rollespill.»

Vikernes svarer:

«Takk! Jeg er enig. Jeg ser det som lydsporet til ReconQuest, rollespillet, og reisen fra den gamle verden til Thulê (Hyperborea) og dens gjenerobring.»

Når en fan skriver at favorittlåtene er Ghost Helm og Men amongst the Ruins, svarer Vikernes:

«Jeg liker Reclamation og Procession best. Men jeg liker dem alle.»

Og til en kommentar som etterlyser mer dynamiske elementer i musikken, sier han:

«Dette er et konseptalbum om hjemkomsten. Jeg vil lage andre album for de andre delene av ‘eventyret’.»

Fra Burzum til Hyperborea Rising

Burzum er et norsk black metal-soloprosjekt startet av Varg Vikernes i 1990 i Bergen. Prosjektet ble en hjørnestein i den tidlige norske black metal-scenen. Mens Vikernes sonet fengselsstraff for drap og kirkebranner, laget han to nye album: Dauði Baldrs (1997) og Hliðskjálf (1999), begge spilt inn på synthesizer i fengselet.

Les også:  Den store feminiseringen

Med Hyperborea Rising – Reconquest markerer Vikernes et nytt kapittel i sin kunstneriske utvikling. Der Burzum representerer det mørke, mytiske og introspektive, er Hyperborea Rising et futuristisk prosjekt hvor teknologi og mytologi møtes.

Vikernes’ åpenhet om bruken av kunstig intelligens skiller ham fra mange artister som eksperimenterer i det stille. For ham er KI ikke en trussel mot kreativiteten, men et nytt verktøy for å utforske gamle temaer i nye former.

Rabulisten.no

Om skribenten: Redaksjonen

Nyhetsssaker, lederartikler og redaksjonelle kommentarer skrevet av redaksjonen i Rabulisten.

Aktuelt nå