
Det som var ment som et journalistisk karakterdrap på forlagsmannen bak pseudonymet «Lomez», ble i stedet et vendepunkt: doxxingen av Jonathan Keeperman førte til massiv støtte, eksplosiv vekst for Passage Press og et nytt kapittel i den konservative kulturkampen.
Det som startet som et forsøk på å demonisere en anonym høyreorientert forlegger, endte med en massiv PR-seier for ham og hans bevegelse. Da The Guardian i mai 2024 avslørte personen bak pseudonymet Lomez som Jonathan Keeperman, forventet de tydeligvis å påføre skade. Men resultatet ble det motsatte: En eksplosjon i støtten til hans forlag Passage Press, og et nytt kapittel i fremveksten av en uavhengig konservativ kulturfront.
Journalist Jason Wilson i The Guardian hadde brukt måneder på å granske og “doxxe” Keeperman. resultatet ble publisert i mai, der han forsøkte å koble forlagsarbeidet til “høyreekstreme nettverk”. men som Uten Filter skriver, fremsto Keeperman snarere «som en solid og hyggelig fyr som utgir interessante bøker.»
Det var ikke bare identiteten til Keeperman som ble avslørt, Wilson kontaktet også Keepermans kone og venner i det som mange opplevde som trakassering. Steve Sailer, en av forfatterne utgitt av Passage Press, påpekte på X at doxxingen hadde avslørt Passage Press-redaktøren som «en kultivert, vittig, atletisk familiefar«.
På sosiale medier svarte Keeperman selv med en ironisk tråd:
“Siste nytt: The Guardian har avslørt en familiefar med en kjærlig kone og mange vakre barn, som spilte basketball på college, jobbet for Google, reiste verden rundt, og deretter hadde en ti år lang karriere i akademia før han startet et svært vellykket forlagsselskap.
Jeg er rystet.
Denne personen har forfulgt «Lomez» i månedsvis. Han er en Portland-basert ANTIFA-aktivist som er betalt av et mediekonglomerat som omsetter for flere milliarder dollar for å trakassere folk. Han har sendt e-poster og tekstmeldinger til antatte tidligere kolleger. Sms-er til kona mi. Forsøkt å få venner sparket fra jobbene sine bare fordi de kjenner meg. Han påberoper seg min avdøde far. Truer med å «avsløre» blogginnleggene mine fra 20 år tilbake, idrettsprestasjonene mine fra videregående skole og universitetsstudier (vær så snill), og til og med kallenavnet mitt fra ungdomsskolen. Et virkelig sinnsforvirret individ.
Jeg grunnla @PassagePress ut fra en tese om at amerikanerne ønsker nye og innovative ideer og ikke ønsker å bli sittende fast i den samme blindveien av foreldet tenkning og tomme floskler som representeres av utdaterte, mislykkede publikasjoner som The Guardian.
Jeg hadde rett i det.
Passage Press vil passere en million (am.red: USD) i omsetning innen utgangen av året. Jeg er stolt av det vi har bygget opp. Det er en hær av likesinnede som står bak oss, og det er derfor Antifa-doxxeren har gått etter oss, fordi han, i likhet med alle andre av sitt slag, er motivert av selvhat og smålig harme over å måtte konfrontere sine overmenn. Det er ikke det at han kommer til å tape; det er det at han allerede har tapt. Og det beste han kan gjøre, er å snike seg i hælene på oss som marsjerer rakrygget og stolt inn i fremtiden.
Jeg angrer ikke på noe. Jeg ber ikke om unnskyldning for noe.
Gud velsigne dere alle, selv haterne.”
Keepermans svar til Jason Wilson er i skrivende stund sett av 2,1 million på X.
Guardian-skandalen og «Keeperman-effekten»
The Guardian sin reportasje var tenkt som et avslørende stykke gravejournalistikk, men ble raskt møtt med kritikk for å være et forsøk på å demonisere en mann hvis «forbrytelse» var å drive et konservativt forlag. En rekke profiler på høyresiden, men også mer upolitiske røster, reagerte med avsky over vinklingen. Ironisk nok førte reportasjen til at Passage Press fikk massiv oppmerksomhet, og flere titler ble utsolgt i dagene etter publisering.
Nettmagasinet Unherd analyserte Keepermans overgang fra anonymitet til offentlighet som et strategisk trekk: Ved å eie sin identitet unngår han ufrivillige avsløringer og får samtidig styrket sin legitimitet. Unherd peker også på at høyresidens anonyme profiler, ofte omtalt som «anons», har begynt å operere mer åpent, noe som markerer en ny fase i det digitale kulturkamp-landskapet.
I stedet for å isolere seg i subkulturelle nisjer, ser man nå aktører som Keeperman bringe konservativ tenkning inn i en offentlighet preget av selvtillit, profesjonalitet og kulturell finesse.
En del av Det nye høyre-avantgarden
I en grundig artikkel i det britiske tidsskriftet The Critic blir Keeperman plassert blant en ny generasjon amerikanske intellektuelle som kombinerer estetisk bevissthet med politisk opposisjon.
I det Donald J. Trump ble innsatt som USAs 47. president mandag 20. januar 2025, markerte en ny kulturell og politisk strømning sin inntreden med brask og bram: Keeperman inviterte kvelden før innsettelsen, til The Coronation Ball, et formelt maskeradeball holdt på det ikoniske Watergate Hotel, med 600 deltakere.
Blant gjestene befant det seg en en rekke kjente personligheter fra «dissident-høyre»: Fra Silicon Valley-teknologer til akademikere med doktorgrad i middelalderens kirkehistorie, pseudonyme influensere som “Raw Egg Nationalist” og “Bronze Age Pervert”, samt tidligere Trump-strateg Steve Bannon.
Arrangemnetet ble en stor suksess for Keeperman som ser ut til å ha klart å kanalisere internettets fragmenterte energier inn i mer varige kulturelle uttrykk.
Fra memes til makt
Lomez gjorde seg først bemerket som en slags intellektuell kurator i det høyreorienterte hjørnet av internett, særlig på X (daværende Twitter), hvor han ble kjent for presise, dype og ofte litterært anlagte analyser. Han spilte en nøkkelrolle i å gjøre konservative ideer fra «dissident-høyre» tilgjengelige og tiltrekkende for et yngre, digitalt publikum.
Men det var som forlegger at han virkelig begynte å forme landskapet. Gjennom Passage Press, har han brakt til live både glemte og undertrykte stemmer, som Ernst Jünger og Carl Schmitt, og nye røster som Curtis Yarvin (også kjent under pennenavnet Mencius Moldbug) og den estetikktunge essayisten Alexander Adams. Bøkene er kommer også i begrensede luksuriøse utgaver med innbinding og design som matcher innholdets tyngde, og selges for opp mot 500 dollar per eksemplar.
Ifølge Uten Filter har Passage press har også gjenopplivet Mystery Grove Press og samarbeider tett med Man’s World, en visuelt slående publikasjon som forener tradisjonell maskulinitet, filosofi og kunst i én pakke.
Keeperman står nå i et krysningspunkt mellom akademia, kultur og politikk. Han er en brobygger mellom de klassiske idealene og den digitale tidsalderen, mellom Jünger verdensanskuelse og sosiale mediers hypermoderne publiseringsform. I en tid hvor mange konservative føler seg kulturelt marginalisert, tilbyr Keeperman noe nytt: ikke bare motstand, men visjon. Og vi kan alle takke Jason Wilson i The Guardian for hans bidrag.