
Den ombygde hurtigbåten MS Baronessen ble lansert som utslippsfri. I realiteten kjører den fortsatt på diesel, mye diesel.
MS Baronessen, hurtigbåten som daglig frakter pendlere mellom Lysaker og Nesodden, har blitt omtalt som en del av Ruters grønne fremtid. Men dokumentasjon E24 har fått tilgang til viser at båten i årets første kvartal brukte hele 43.315 liter diesel, tilsvarende mer enn 14.000 liter per måned.
Til sammenligning tilsvarer dette dieselforbruket det en lastebil ville brukt for å kjøre Norge på langs hele 45 ganger.
Teknologi på etterskudd
Baronessen ble bygget om for å kunne seile utslippsfritt, og prosjektet har mottatt over 127 millioner kroner i offentlig støtte fra Enova og Miljødirektoratet. Men batteriteknologien som skulle gjøre dette mulig, er forsinket. E24 skriver at ifølge rederiet Norled er det snakk om en automatisert robot som skal skifte batteriene når båten ligger til kai, en teknologi som fortsatt ikke er i drift.
Resultatet er at båten fremdeles benytter seg av diesel, kombinert med noe landstrøm. Ruter omtaler dagens drift som en testfase med hybridløsning, og påpeker at Baronessen ikke er i full ruteproduksjon ennå.
Kritikk fra forsvarsmiljøer
Nyheten har også vakt reaksjoner utenfor det vanlige miljøfeltet. I en post på X (tidligere Twitter) skriver advokat Sjak R. Haaheim, tidligere offiser:
«HEIA ‘GRØNT SKIFTE’: Ser bra ut på papiret, er svindyrt – men uten målbar effekt for klimaet.
Men mer alvorlig: Slik feelgood bidrar til økt sårbarhet i samfunnet – noe vi ikke trenger nå.
Sivilsamfunnets evne til motstandsdyktig transport er NATO-krav.»
Haaheim peker på at symbolpolitikk kan undergrave samfunnets beredskap og evne til å opprettholde robust infrastruktur, et perspektiv som i liten grad har vært fremme i debatten om elektrifisering av sjøtransport.
Nekter å oppgi forbruk
Hverken Ruter eller Norled har ønsket å kommentere de konkrete forbrukstallene overfor E24 eller Rabulisten. Norled hevder tallene er forretningssensitiv informasjon, men bekrefter at forbruket er rapportert til oppdragsgiver. Samtidig hevder selskapet at dieselbruken er redusert med 40 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
Kommunikasjonssjef i Norled, Cathrine Gjertsen, uttaler til E24 at hybridløsningen gradvis skal fases ut til fordel for full elektrisk drift, men først når teknologien er stabil og ferdigtestet. Hun innrømmer også at rederiets nettside, der båten fortsatt omtales som «utslippsfri», er utdatert, og lover endringer.
Utslippsfri, om et halvt år?
Ifølge Norled kan MS Baronessen få på plass den nye batteriløsningen i fjerde kvartal 2025. Frem til da vil båten fortsette å seile med betydelige mengder diesel i tankene, til tross for markedsføringen om det motsatte.