
Et norsk designbyrå vil sette en ny standard for åpenhet i den digitale tidsalderen. Med et enkelt og gratis symbol ønsker Comte Bureau at alt KI-generert innhold, fra manipulerte bilder av Donald Trump til reklamekampanjer, skal merkes tydelig, slik at folk vet når kunstig intelligens står bak.
Et norsk designbyrå har lansert et nytt symbol som skal vise når bilder eller reklamer er laget med kunstig intelligens. Ambisjonen er at merket skal brukes internasjonalt, enten det gjelder manipulerte bilder av Donald Trump eller KI-genererte reklamekampanjer. Dette melder NRK.
Designbyrået Comte Bureau står bak initiativet. De har utviklet et enkelt og gratis merke som alle kan laste ned og bruke for å vise at kunstig intelligens har vært i bruk i produksjonen.
– Vi ønsker å gi ærlige aktører et verktøy for å vise at de bruker KI på en ansvarlig måte, sier designer Bjørn Ravlo-Leira i Comte Bureau til NRK
Et svar på et regelverksparadoks
Bakgrunnen for initiativet er det norske kravet om merking av retusjerte bilder i reklame, som ikke gjelder for KI-generert innhold. Ifølge Ravlo-Leira betyr det at man kan omgå regelverket helt lovlig ved å bruke kunstig intelligens i stedet for Photoshop.
– Det er ganske spesielt, sier han.
Merket er inspirert av kjente symboler fra KI-verktøy som Gemini og Figma, og minner samtidig om dagens «Retusjert reklame»-merke. Målet har vært å lage et universelt og lett gjenkjennelig design.
– Behov for felles regler
Daglig leder i Kreativt Forum, Benedikte Løvdal, støtter initiativet og peker på at det finnes et tydelig behov for regulering.
– Det er et kjempeparadoks at retusjerte bilder må merkes, mens KI-genererte bilder slipper unna. Det harmoniserer dårlig med dagens regelverk, sier hun.
Løvdal mener at nye regler må knyttes til selve resultatet, ikke til verktøyet som er brukt, og at de bør være internasjonalt samordnet.
– Alt som bare gjelder Norge, rammer de seriøse aktørene og åpner for smutthull for internasjonale aktører. Vi trenger et felles regelverk, helst på europeisk nivå, sier hun.
KI-reklame og dårlig mottakelse
Flere norske selskaper har fått kritikk for bruk av KI i reklame. Et kjent eksempel er AtB i Trøndelag, som fikk massiv negativ oppmerksomhet for en kampanje med KI-genererte bilder.
– Jeg kjenner ikke til en eneste kampanje der hoveddelen som er KI-generert har fungert. Det er rett og slett dårlig reklame, sier Løvdal.
Comte Bureau understreker at målet ikke er å motarbeide kunstig intelligens, men å fremme åpenhet og tillit.
– Vi mener ikke at bruk av KI er negativt i seg selv, men det bør være mulig å vite om det er brukt, sier Ravlo-Leira.
Etikk og tillit
I Norge må alle reklamebilder som er sterkt redigert i programmer som Photoshop merkes med «Retusjert reklame». Det internasjonale handelskammeret (ICC) har også retningslinjer som slår fast at reklame skal være sannferdig, etisk forsvarlig og fremme tillit.
Comte Bureau håper nå at deres merke skal bidra til en global standard for ærlig merking av KI-generert innhold.
– Vårt mål er å gjøre det enklere å stole på det man ser, sier Ravlo-Leira.