En svanesang for Luke Skywalker: Hvordan Disney ødela en kultfigur

For tolv år siden solgte George Lucas Star Wars til Disney, og ifølge skribenten Ben Gumper har selskapet siden den gang gjort alt for å ødelegge både sagaen og dens mest ikoniske helt, Luke Skywalker. I dette oppgjøret beskriver han hvordan Disney slettet det utvidede universet, feminiserte fortellingen og reduserte helten fra en idealistisk jediridder til en håpløs, gammel mann.

Av: Ben Gumper. Oversatt av Rabulisten.

Det er nå litt over ti år siden George Lucas solgte sitt livsverk til Disney for fire milliarder dollar. Tiden er kommet for å gjøre opp status og se hvordan dette selskapet klarte å ødelegge et eventyr som «Star Wars» i løpet av bare ett tiår.

Den store historien om Luke Skywalker

Få filmserier har så presist og originalt fremstilt heltereisen slik den har blitt fortalt i årtusener, som historien om Luke Skywalker. En bondegutt som drar hjemmefra for å begi seg ut på et eventyr, finner sin mentor, redder en fanget prinsesse og hjelper de gode å seire over de onde.

Det bør nevnes at Luke i den første filmen ikke har noen bemerkelsesverdige evner, annet enn at han er en god pilot, selv om han under slaget om Dødsstjernen nesten blir skutt ned to ganger, og at han har en forbindelse til Kraften, som på dette tidspunktet bare så vidt er antydet.

I den andre filmen har Luke riktignok vokst, men må likevel reddes av vennene sine. Han lar seg manipulere av fiendene sine og går altfor tidlig til kamp mot Darth Vader. Vader beseirer ham ikke bare fysisk, men først og fremst psykisk, ved å avsløre at han er Lukes far, og at Lukes mentor har løyet for ham.

I den siste filmen har Luke lært av sitt nederlag og vokst videre. Ikke bare det, han klarer det som ingen trodde var mulig, verken hans mentorer Yoda og Obi-Wan eller hans søster: å frelse sin far fra den mørke siden. Han lykkes og overgår dermed alle tidligere jedier, inkludert sine egne mestere, fordi han aldri sluttet å tro på det gode i sin far. Scenen der Luke brenner farens dødelige levninger markerer slutten på hans heltereise. Han er ikke lenger den klagende, selvmedlidende bondesønnen fra første film, men en sann jediridder.

Disney sletter det utvidede universet

Men her sluttet ikke historien hans. I årene etter ble legenden om Luke Skywalker videreført i det utvidede universet gjennom bøker, tegneserier og spill. Han klarte å bygge opp Jediordenen fra grunnen av og gjenskapte den til tross for mange nederlag, tap og tragedier. Han gikk inn i historien som den største og mektigste jedimesteren noensinne. Han giftet seg også med Mara Jade, en tidligere elev av keiseren, og fikk en sønn som han kalte Ben, til ære for sin mester. Denne sønnen fortsatte Skywalker-linjen, som ble ført videre i over hundre år etter originaltrilogien.

Les også:  Fra Annecy til Huntingdon: Hvordan offerkulturen visker ut heltene

Alt dette endret seg i 2013, da George Lucas solgte rettighetene til Star Wars til Disney. Som sin første handling erklærte den nye ledelsen ikke bare at alle pågående og planlagte prosjekter – dataspill, romanserier, TV-serier og så videre, skulle legges ned, og at LucasArts skulle stenges med oppsigelse av 150 ansatte. Nei, de gikk enda lenger: de erklærte hele det utvidede universet for ugyldig og slettet det fullstendig.

Disney ønsket å starte på nytt med Star Wars, eller som Adam Driver treffende sa i The Last Jedi: «La fortiden dø.»

Den feministiske dekonstruksjonen begynner

Det største offeret for denne prosessen er uten tvil Luke Skywalker. For mens oppfølgertrilogien var et filmteknisk katastrofeprosjekt, fulgte alle tre filmene et tydelig mønster: å ødelegge myten rundt denne helten. I tråd med Kathleen Kennedys «The Force is Female»-agenda fikk hver ny film, serie, roman og tegneserie til hensikt å ta noe fra Luke Skywalker, noe som gjorde ham til helten i den opprinnelige historien.

I The Force Awakens (2015), som ikke er annet enn en blek kopi av den originale Star Wars med elementer fra The Empire Strikes Back, får vi vite at Luke mislyktes i forsøket på å gjenoppbygge Jediordenen, etter at sønnen til Han og Leia gikk over til den mørke siden og drepte alle sine medstudenter. Luke overlevde massakren, men i stedet for å jakte på sin falne elev slik Obi-Wan gjorde i Revenge of the Sith, gjemte han seg bort et sted i universet.

Allerede her begynner den planlagte ødeleggelsen av Luke Skywalker, for han fratas sin tidligere suksess fra både Return of the Jedi og det utvidede universet.

Bare en overflødig, gammel, hvit mann

I oppfølgeren The Last Jedi ble Luke Skywalkers karakter fullstendig ødelagt. Den håpefulle, optimistiske bondesønnen ble gjort om til en bitter, kynisk og feig taper som sviktet vennene sine, spyttet på sin families og jedienes arv, og som brukte dagene på selvmedlidenhet.

Les også:  Fra mørke til kunnskap: Historien om Louis Braille og hans geniale system

Og for å gjøre skammen komplett, lot filmskaperne ham dø på en meningsløs og uværdig måte, uten å oppnå noe som helst.

Slik dør en av de mest ikoniske heltene i moderne filmhistorie. Selv da nølte de ikke med å omskrive Lukes rolle i hele filmserien og i den nye Disney-kanonen til å bli meningsløs. I The Rise of Skywalker tok de fra ham både makt og styrke, ved å vise i et tilbakeblikk at det ikke var han, men søsteren Leia, som hele tiden hadde vært den sterkeste jedien.

I hvert eneste detalj må Leia være bedre

Et annet eksempel: Hvilken offisersgrad hadde Luke i opprørsalliansen?

I The Empire Strikes Back blir han konsekvent kalt «Commander Skywalker» og bærer et tilsvarende gradstegn. Men i en stor retcon ble det senere forklart at Leia på samme tid hadde graden general, selv om hun verken bar uniform, hadde gradstegn eller ble tiltalt som en slik.

Hun ble alltid kalt «prinsesse» eller «Deres høyhet». Leias rolle i Star Wars var alltid den politiske lederen, diplomaten og den senere statslederen i den nye republikken. Hun var først og fremst en symbolsk figur som representerte idealene fra den tapte republikken. Nettopp derfor ble hun respektert av soldater og piloter, og i en av de gamle EU-tegneseriene vises det hvordan hun måtte gjøre seg fortjent til denne respekten.

Interessant er det også hvordan Leia ble general i den nye kanonen. I en av de nyere Disney-tegneseriene, som utspiller seg mellom episode 4 og 5, blir Leia ganske enkelt utnevnt til general av Mon Mothma, lederen for opprørsalliansen. Et 18–19 år gammelt jente som aldri har gjort militærtjeneste og ikke har noen kamp­erfaring blir altså general.

Men dette passer inn i Disneys nye direktiv: kvinner skal alltid være bedre, alltid ha rett, uansett hvor meningsløse handlingene deres virker eller hvor mye det motsier den opprinnelige historien.

Billig-serien Kenobi forvrenger A New Hope

Leias historie ble skrevet om slik at hun fremstår som «Rey» i originaltrilogien. Hun var mer vellykket enn Luke, hun forble tro mot sin karakter, hun var sterkere og flinkere med Kraften og lyssabelen, og, for å toppe det hele, hadde hun et dypere forhold til Obi-Wan Kenobi.

I den elendige live-action-serien Kenobi, som egentlig ikke handler om Obi-Wan, men om å introdusere nok en dårlig skrevet kvinnelig karakter, «Third Sister», blir den ti år gamle Leia kidnappet og må reddes av Obi-Wan, mens den ti år gamle Luke blir etterlatt uten beskyttelse.

Les også:  Fra Annecy til Huntingdon: Hvordan offerkulturen visker ut heltene

Gjennom serien blir Leia venn med Obi-Wan, som presenterer seg som Ben. Dermed får hun, i motsetning til Luke, vite på forhånd at Ben og Obi-Wan er den samme personen og at han er en jediridder. Hun tilbringer mer tid med ham og lærer ham bedre å kjenne enn Luke noensinne gjorde.

Luke blir opplært ved en tilfeldighet

Ikke nok med det. Serien skriver også om hvorfor Leia egentlig reiste til Tatooine i den originale filmen. Det var ikke fordi imperiets agenter var etter henne og hun desperat søkte hjelp hos «General Obi-Wan Kenobi», men fordi hun ble sendt med planene for Dødsstjernen til Kenobi for å starte sin egen jediopplæring.

Hun visste selvsagt ikke dette, men i den nye kanonen blir det dermed tydelig at det er Leia, ikke Luke, som hele tiden var «det nye håpet». At Luke endte opp som helten blir nå fremstilt som en tilfeldig misforståelse.

Jeg ønsker selvsagt ikke å bagatellisere Leia Organas rolle i Star Wars. George Lucas ville skape en ekte, sterk kvinneskikkelse på film uten å gjøre de mannlige heltene til klovner, slik dagens filmer ofte gjør. At Star Wars i dag omtales som en «patriarkfortelling» er et mysterium for meg. Den respektløse behandlingen av George Lucas’ livsverk er grunn nok for Mark Hamill til å erklære at han er ferdig med «Luke Skywalker og Star Wars» og ikke vil delta i flere prosjekter, inkludert de varslede Rey-oppfølgerne.

Konklusjon

Personlig ser jeg mørkt på fremtiden for dette universet, med få unntak. Disney vil selvsagt fortsette å pøse ut middelmådige prosjekter, prøve å presse penger ut av tanketomme forbrukere og fortsette å ødelegge historien med sitt «woke» og mangfoldige tull. Akkurat som Amazon gjorde med Rings of Power og Netflix med The Witcher.

Til slutt gjenstår bare den bitre erkjennelsen av at tiden da store filmstudioer og tegneserieforlag skapte gode, unike historier som inspirerte oss til å fortelle videre, er forbi. Det er de små forlagene og produksjonsselskapene som nå gir kunstnere muligheten til å fortelle historiene slik de egentlig var ment, og det er på dem vi må sette vårt håp.

Avatar photo

Om skribenten: Leserinnlegg

Skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens meninger.

Aktuelt nå