
En ny reklame fra Danmarks Radio har vakt oppsikt etter at den advarer et hvitt dansk par mot å få barn med hverandre. Filmen, som skal promotere vitenskapsprogrammet Evolution, fremstiller forholdet deres som «innavl» og oppfordrer dem til å velge partnere med mer «eksotisk» genetisk bakgrunn, noe som har utløst sterk kritikk og anklager om antihvit propaganda.
En reklamefilm fra Danmarks Radio (DR) har skapt debatt etter at den advarer et ungt, hvitt par mot å få barn sammen. Reklamen, som er laget som en promotering for vitenskapsprogrammet Evolution, viser en såkalt ekspert som avbryter paret mens de flørter. Han forklarer at krigshistorien har «ført utenlandsk DNA inn i den danske genpoolen» og at dette skal ha «beskyttet dem mot sykdom». Deretter sammenligner han forholdet deres med innavl og foreslår at de heller bør finne partnere med mer «eksotiske» gener.
Kvinnen i reklamen smiler og virker nysgjerrig på ideen, før filmen avsluttes.
Hvis I nogensinde har været i tvivl om, at DR skal lukkes. Så se denne video: #lukdr #dkpol #dkmedier pic.twitter.com/xvsHOFHv14
— Daniel Palsgaard (@DPalsgaard) January 25, 2021
Serien Evolution ble først sendt i 2020, men reklamen er nå blitt re-lansert av DR i 2025. Dette skjer i en tid der mange vestlige medier har trappet ned den såkalte «woke»-profilen fra pandemiperioden. Flere kommentatorer har derfor stilt spørsmål ved hvorfor en statlig kanal nå velger å fronte et budskap som fremstiller hvite par som et problem.
Reklamen står i skarp kontrast til kampanjen Do It For Denmark fra 2014, som oppfordret dansker til å få flere barn for å motvirke befolkningsnedgangen.
Kritikere mener DRs nye reklame inngår i en bredere trend av antihvite budskap i europeisk reklame og populærkultur. Samtidig som hvite personer, og særlig menn, blir mindre synlige, har reklamebransjen i økende grad fremhevet minoriteter og blandede par. I Storbritannia er 83 prosent av befolkningen hvit, men ifølge tall fra Channel 4 utgjør svarte personer, som er rundt 4 prosent av befolkningen, over halvparten av alle skuespillere i reklamefilmer.
Mens blandede par i virkeligheten bare utgjør rundt ti prosent av alle ekteskap i USA og Europa, dominerer de reklamebildet. Forsøk på å påpeke denne overrepresentasjonen blir ofte møtt med beskyldninger om rasisme.
Samtidig viser den sterke reaksjonen mot en amerikansk reklame med skuespilleren Sidney Sweeney, som snakket om «gode gener» i en jeanskampanje, hvor følsomt temaet er. Kampanjen ble av mange på venstresiden fordømt som «nazi-propaganda».
Kommentatorer peker på at slike eksempler viser hvor viktig reklame er som redskap for sosial og ideologisk påvirkning. I dag brukes reklame i økende grad ikke bare til å selge produkter, men til å forme holdninger. Den danske reklamen fremstår for mange som et forsøk på å legitimere en politisk agenda for masseinnvandring og befolkningsutskiftning (også omtalt som Den store utskiftningen), under dekke av vitenskap og folkeopplysning.
Reklamen er foreløpig ikke trukket tilbake, og DR har så langt ikke gitt noen offentlig kommentar til kritikken.